Oyun, çocukların gelişimi için önemli bir yere sahiptir. Yaşamın başlangıcıyla beraber çocuklar, kurdukları oyun sayesinde çevreyle iletişim sağlarlar. Çocukların tüm gelişim alanlarına etkisi olan oyun; onlara sorumluluk alma, problem çözme, yaratıcı düşünme, muhakeme etme, sosyal roller edinme, kendini ifade etme, sosyal beceriler, dil becerileri ve bilişsel beceriler gibi pek çok beceri kazandırır. Kısacası oyun çocukları hayata hazırlar ve çocukların günlük yaşamlarının vazgeçilmez bir parçasıdır.
Tanımı gereği otizm, oyunun becerilerinde sınırlılıklar meydana getirmektedir. Bu sebeple otizmi olan birçok çocuk oyunun doğal faydalarını deneyimlemekte zorlanır. Otizmden etkilenen çocuklarda sembolik oyun ve taklit becerilerinde zorluklar, dil gelişiminde ise sınırlılıklar gözlenmekle beraber; yaşanan bu güçlüklerin birbiriyle bağlantılı olduğunu öne süren çalışmalar da bulunmaktadır. Bunun yanında, otizmden etkilenen çocuklar çoğunlukla oyun becerilerinde basmakalıp davranışlar sergileyebilirler. Otizmi olan çocuklar için sınırlı oyun becerileri, bağımsız performans sergileyebilmeleri, çevreleri ve akranları ile ilişki kurmaları için gerekli birçok duruma da bir sınırlama getirir. Bu doğrultuda otizmden etkilenen çocuklara, özellikle sosyal aktivitelere ve oyun aktivitelerine katılmalarının öğretilmesi faydalı olacaktır. Bu noktada çocuklara oyun becerilerinin öğretiminde çocukların bireysel farklılıklarını dikkate alarak onların ilgi alanlarına yönelik öğretim süreci planlamak çocukların oyuna katılımlarını artıracaktır. Aynı zamanda otizmden etkilenen çocuklara oyun becerilerini öğretmek ve oyun becerilerinin kapsayıcı ortamlara genellemesini desteklemek çocukların doyasıya oyun oynamalarına katkı sağlayacaktır.
KAYNAKÇA
Uzm. Merve ÖZTURHAN